Danske børn slår sig alt for lidt

"Jeg mener, at børn har ret til at fryse af og til, være sultne en gang imellem, få skrammer, slå sig og bløde lidt." Sådan siger den norske pensionerede professor og tidligere rektor på den norske idrætshøjskole Gunnar Breivik.

Han kalder det en langsigtet investering at lade børnene lege, hvor de kan teste sig selv i situationer, som gør dem rustede til at vurdere og håndtere risici senere. Gunnar Breivik har blandt andet sagt, at vi har svigtet som forældre, hvis vores børn ikke har brækket noget, inden de bliver 18 år.

Er vi blevet overbeskyttende?

Er vi endt som en flok overbeskyttende, polstrende curlingforældre? Hvad betyder det for vores børn, at vores nerver ikke holder lige så længe som grenene i det træ, børnene klatrer op i?

En anden norsk professor – Ellen Beate Sandseter – pointerer fra sin forskning, at spændingsoplevelser i leg er meget vigtige for barnets sunde udvikling.

Naturen tilbyder de allerbedste muligheder for, at dine børn kan teste deres mod. Tør jeg springe over grøften eller klatre op i det høje træ? Børn har det sjovest og udvikler sig mest, når de er i zonen mellem det sjove og det farlige (1,2).

Det betyder naturligvis ikke, at vi skal tage sikkerhedsseler, cykelhjelm og redningsveste fra børnene. Vi skal selvfølgelig undgå alvorlige skader, men hudafskrabninger, buler og blå mærker – og måske endda et brækket ben er en naturlig del af børns opvækst og barnets arbejde med at mestre sin krop og gribe sit liv.

Det må godt være lidt farligt

Slå den praktiske pilot fra og giv børnene lov til at blive beskidte, våde, måske lidt kolde – og til at få nogle skrammer. Børnene lærer hurtigt, om insektet kan stikke eller er en fredelig mariehøne eller sommerfugl.

De lærer, at det at gå ind i et edderkoppespind blot føles ubehageligt, at brændenælder gør ondt, men det går over igen, at brombær smager himmelsk, men tornene skal man passe på.

Et bål er varmt, en snittekniv kan være skarp, bækken er våd og sneen er kold. Naturen er det fede og spændende sted at udforske verden, afprøve risici og grænser, udvikle robusthed og have det sjovt samtidigt.

Kilder:

  1. Ulset, V; Vitaro, F; Brendgen, M.R; Bekkhus, M & B Helmen, A. (2017). Time spent outdoors during preschool: Links with children's cognitive and behavioral Developmenti. Journal of Environmental Psychology. 10.1016/j.jenvp.2017.05.007

  2. Sandseter, E.B.H. (2007). Risky Play Among Four- and Five Year-old Children in preschool. Visions into Practice. URL: file://srv-dn-fil01/ts$/folders/dhs/Downloads/Sandseter.pdf